2009-05-01

1.mai: David

David er broren min. Ut av vinduet på rommet hans kan han se et digert morellsbærtre i hagen, som ser spesielt bra ut nå i mai, fordi det blomstrer såpass. Det ser faktisk aldri bedre ut enn nå i mai. Så da passet det jo veldig bra at David ville at jeg skulle fotografere dette treet, nå som det er mai. Jeg fikk frihet i forhold til valg av vinkel, utsnitt osv.

Bildet ble slik:



Jeg begynte å tenke at det måtte jo være fint om jeg kunne fotografere fra en annen vinkel enn den han ser treet fra hver bidige dag, så da prøvde jeg først fra Øyvind sitt rom. Der ble bildet veldig tett på en av grenene, men lyset var ikke helt på min side, var vel sånn i 5-tiden. Gikk inn på mitt rom, tok et i høydeformat, uten suksess, lyset var jo fortsatt ikke noe særlig bedre. Ventet et par timer og tenkte at jeg kunne prøve å skape mer dybde og kombinere treet med flere elementer. Jeg tok to eksponeringer fra denne vinkelen, i den første ble ikke disse linjene helt riktige. Jeg begynner å like motlys bedre og bedre. Bildet gir meg ikke noe nytt, men det føles viktig å ha bilder av de stedene vi ser hver dag, for om noen år kommer vi kanskje til å savne dem.

3 comments:

  1. Öyvind EdvardsenMay 01, 2009

    Dette bildet maa väre tatt fra gangen utenfor stuedören med glass, bare saa du vet at jeg vet..

    ReplyDelete
  2. Ja, nå vet ikke jeg hvilken vinkel dette er tatt fra, men liker det jeg ser!! Og det er jo rett at man kanskje kan komme til å lengte bakover i tid.. men husk likevel alltid å gå framover..!!

    ReplyDelete
  3. Øyvind: Jeg tror jeg visste at du visste, men det føles jo uansett bra å få konstatert at du vet at du vet sånn at jeg vet at du vet at du vet.

    Bente: Kloke ord. Det er et dilemma om vi skal se bakover eller framover, men helst bør vi vel konsentrere oss om her og nå.

    ReplyDelete