2009-06-29

Idé: Færøyene - Del 1

Jeg har lenge gått og tenkt at jeg burde lage et portrettprosjekt på Færøyene. Først bør jeg vel kanskje forklare hvorfor. Ja, hvorfor akkurat Færøyene?

Den første forklaringen er at jeg leste en fantastisk fin bok av Johan Harstad for et år siden som heter "Buzz Aldrin, hvor ble det av deg i alt mylderet?". Den handler om en mann som reiser sammen med et band som er ute på turné. Han er lydmannen. Men det går ikke helt etter planen, så etter litt for mye alkohol våkner han plutselig opp midt ute i ingenmannsland, og det ingenmannslandet er altså Færøyene.

Den andre forklaringen min er at jeg alltid har hatt en fascinasjon for øyer. Jeg kjenner rett og slett en universal respekt for mennesker som enten bor eller har vært oppvokst ute på små øyer. De har perspektiv over ting. Det er noe med sjøluften som bare rensker opp i hele hodet, og om du har hatt tilgang på en sånn luft gjennom hele livet ditt, da er du min helt. Da skal jeg rett og slett komme og fotografere deg og kapsle inn dette friske og tilbakelente lynnet.

Den tredje forklaringen, som sannsynligvis framstår som den minst forståelige, er at Michal Chelbin har inspirert meg til å reise til Færøyene. Jeg har såvidt skrevet om henne tidligere, hun har gjort et portrettprosjekt om "akrobater, atleter og andre reisende tropper" som resulterte i boken "Strangely Familiar". Portrettene har ikke blitt tatt innenfor et spesielt område, temaet har vært det de gjør og at det binder dem sammen og derfor tilhører de prosjektet. Resultatet er at de faktisk framstår som om de kommer fra det samme stedet, eller som om "stedet" er irrelevant. Jeg får en følelse av at de er en stor familie. Portrettene inspirerer meg på et nivå jeg ikke trodde eksisterte. Og det inspirerer meg til å fotografere mennesker. Alt annet virker meningsløst.

Sånn, nå har dere hørt bakgrunnen for idéen. Jeg har en idé, jeg har en inspirasjonskilde, nå mangler jeg bare en videreutvikling av idéen og planleggingen. Nå har jeg uansett kommet til stadiet hvor jeg har tenkt på Færøyene såpass lenge at det har grodd fast. Det føles komfortabelt. Jeg reise.

Idag begynte jeg endelig å lese om Færøyene. For det må jeg jo, om jeg skal reise dit. Dette er den informasjonen jeg likte best:

- Færøyene har 18 øyer. Alle er av vulkansk opprinnelse.
- En av disse øyene er totalt ubebodd. Flere av dem har mellom 2-50 innbyggere hver.
- De fisker mye på Færøyene. 98% av alt de eksporterer kommer fra fiskerisektoren. (Ikke rart de ikke ville være med i EU.)
- På Færøyene prater de færøysk eller dansk. Færøysk er en del av den vestnordiske språkgrenen. (I familien min er vi dømt til å være interessert i språk, så ja, jeg er ikke noe unntak.)

Ut ifra disse tingene begynner jeg å tenke:

- Jeg har lyst å reise til de minst bebodde øyene.
- Hvem har lyst å bo på disse øyene?
- Hvordan ser de ut?

I morgen skal jeg lese videre, tenke mer på idéen min og skrive mer her.

No comments:

Post a Comment