2009-09-06

Fragmenter av levde liv

Jeg var på en fotoutstilling av Styrk Lote på Arkeologisk Museum idag.

I teksten til utstillingen sto det at bildene ville vise små utsnitt av livet rundt oss og at det kan gi oss innsikt i mer komplekse sammenhenger. Av motivene jeg husker var det vegger med graffiti, en mann som rister på hodet stående foran en vegg, en forlatt bygning med påskriften "nei til eu" langs toglinjen, et bygg under riving, en kondom hengende fra en gren ute i skogen, en gammel og utslitt sofa ute i skogen, en halvt oppspist pølse liggende på asfalten og en bruskork liggende på asfalten. Og sikkert flere, som jeg ikke husker akkurat nå.

For min egen del fikk jeg ikke mer innsikt i disse komplekse sammenhengene. Jeg følte det ble for mange forsøk på sammenhenger som ikke var åpenbare nok til at det hang fotografisk sammen. Slik jeg ser det kunne han fint ha laget en hel utstilling om skriblerier og graffiti på vegger eller en hel utstilling om personer i mystiske positurer foran vegger eller en hel utstilling med søppel liggende på asfalten eller en hel utstilling med mange rare objekter funnet ut i skogen. Men å prøve å koke alt sammen i et prosjekt funket ikke.

Dere kan se bilder her og her.

(Jeg bare observerer at jeg skriver mye mer når jeg er misfornøyd med ting enn når jeg er fornøyd med ting. Dette beklager jeg.)

No comments:

Post a Comment